Vinter i Barcelona… Vindens skugga

Nu sitter jag med solen i ansiktet i en vacker balkong i Stockholm och tittar på träden, lyssna på fåglarna som börjar lära sig att flyga. Solen kommer till Sverige, men bara några dagar sedan snöade det.

Himlen var grå, sjönk temperaturen och från ingenstans började falla flingor av snö och sedan regn. Folket i Stockholm var mycket ledsen, efter nästan sex månader under snön alla väntade att det skulle anlända en dag som idag, soligt och varmt.

Jag var en av de få människor som var inte ledsen, jag var melankolisk: kylan, vind i ansiktet, fuktigheten och kall regn kom till min minne som en vinter dag i Barcelona: La Rambla med nästan inga människor, den mörka skymningen och lyser av lanternorna reflekterade över kullerstenarna på gatorna. Fukt inslagning kroppen och idéer …

En av dessa dagar, den kalla vintern som jag bodde där, gick jag igenom Carrer L’Arc del Teatre, och såg reflektionen av en man med en regnrock på Carrer L´Arc del teatre öppnade dörren av bortglömda böcker kyrkogarden … Tja kanske överdrivet jag nu, men boken Vindens Skugga av Carlos Ruiz Safón stannade kvar i mitt skelettet, som fukt från regn en dag i februari i Barcelona.

Så, det är en måste att läsa den bok om du åker till Barcelona, antingen om det är sommar, höst, vinter eller vår. En vacker historia som gör att det ser till Barcelona inifrån.

Link: http://www.lasombradelviento.net/

Leave a Reply

